Słowniczek pojęć
Bolesław VI Arr'Rith
Bolesław VI Arr'Rith
Słowniczek pojęć Empty

PisanieTemat: Słowniczek pojęć   Słowniczek pojęć EmptyCzw Wrz 02, 2021 9:08 am

Jeśli zauważysz słowo, którego znaczenia nie znasz - napisz do Janusza Cichockiego.

A




Azymulet – standardowe wyposażenie nawigujące armii i geografów królewskich, najczęściej w formie bransolety odbierającej sygnały satelitarne i przekazujące je do umysłu operatora.

B




Balrogi (też: Władcy) -  najeźdźcy z obcego, wrogiego Ziemi Planu, istoty karmiące się strachem i cierpieniem, elementarnie złe.

C




Centaury - potwory Czarnych stworzone z torturowanych koni.

Coktowizor – urządzenie o konstrukcji zbliżonej do klasycznego noktowizora, które umożliwia widzenie śladów  magii, pomiar i identyfikację indywidualnych aur.

Czaromaty - standardowe czary automatyczne wykorzystywane przez armię, na ogół w postaci jednorazowych karteczek z gotowym zaklęciem.

D




Dęby - a także inne drzewa odgrywają dużą rolę w stabilizacji patriosfery, dlatego są troskliwe sadzone i doglądane przy nowo wytyczanych granicach. Niekiedy stają się też ofiarami Czarnych - zainfekowane drzewo rozsiewa fagi, przekształcając grunt, inne rośliny oraz zwierzęta.

E




Egidy – nanokadabrowe tarcze ochronne.

Enpis bojowy – upostaciowiona emanacja woli i potencjału magicznego. Enpis składa się z nanokadabr, które materializują się w dowolny, często istotny dla użytkownika kształt – głównie zwierząt (niekiedy także istot humanoidalnych). Funkcjonuje jako magiczny pomocnik w walce – może bronić swojego pana nawet wtedy, gdy ten jest nieprzytomny. Enpis ginie wraz z osobą, która go stworzyła.

F




Fagi – podstawowa jednostka magii Czarnych. Fagi lęgną się z ciał jegrów, skażonej przez nich ziemi, są esencją złych myśli i cierpienia.

Feng shui wojenne - obejmuje plany, wedle których wznoszone są nowe budowle, układ oświetlenia miejskiego, a także harmonogram jazdy MPK i pociągów; wszystkie te działania podnoszą siłę ochronnej patriosfery.

G




Gehenna - epicentrum żerowania balrogów w Europie Zachodniej, mieści się w okolicach dawnego Monachium.

Graf - sługa balrogów, w przeciwieństwie do jegrów nie jest przekształconym dzieckiem, a istotą pochodzącą z ich Planu. Grafowie są potężni, a ich umysły wypaczone. W armii jegierskiej pełnią funkcję wodzów.

H




I




J




Jegrzy (też: Czarni) - słudzy balrogów; pierwotnie ludzkie dzieci, które w wieku ponad dwóch lat przeczarowano, wszczepiwszy im w miejsce jednego oka symbiotycznego robaka.
 

K




Kadabra – podstawowa jednostka elfickiej magii. Kadabry budują szereg czarów, od prostych tropicieli, po złożone czary bojowe i lecznicze, bariery oraz enpisy. W praktyce jako jednostki stosowane są dużo częściej nanokadabry.

Kata - typ prostych zaklęć rzucanych za pomocą ruchów dłoni. Głównie mają na celu wzmocnienie innych równoległych czarów, podtrzymanie łączności lub uspokojenie rannego albo konia.

Kleszcz – pasożyt psychologiczny przywleczony z Planu Balrogów. Wektorem zakażenia są negatywne psycholinki – utrwalone relacje pomiędzy ludźmi oparte na wspólnych przykrych doświadczeniach, złych uczynkach, aktach przemocy. Kleszcz potrafi zainfekować bardzo wielu nosicieli, swobodnie się poruszając po ścieżkach zła, aż wreszcie wypakowuje się w nosicielu ostatecznym, przekształcając jego ciało. W Polsce badaniami kleszczy zajmuje się Katedra Psychowojny UW.

L



Ł




M




Mantra bojowa - wypowiadane w trakcie walki wersety, które mają na celu oczyścić umysł, przyspieszyć reakcje, wzmocnić magiczne ochrony i nastroić organizm do walki. W trakcie szkoleń żołnierze przyswajają sobie rozmaite mantry, ale mogą opracować sobie własne. Bardziej istotne od słów jest samo mantrowanie.

Marchie - tereny otaczające Gehennę, będące pod władzą balrogów.

Menhiry - kamienne, zdobione runicznie pomniki pełniące w Polsce funkcję słupów granicznych silnie stabilizujących patriosferę. Menhiry wyznaczają granice RP, a ich konstrukcją i konserwacją zajmują się Inżynierowie Wojsk Geomancyjnych.

Mithril - czarodziejski metal przyniesiony przez elfy z ich rodzimego Planu.

Muzyka - pełni ważną rolę sygnalizacyjną i ochronną. Odpowiednio poprowadzone linie melodyczne mogą skutecznie rozpraszać magię Czarnych.

N




Nanokadabra - patrz: kadabra

O




Obeliksy – potoczna nazwa Inżynierów Wojsk Geomancyjnych, oficerów wyspecjalizowanych w zakładaniu na terenach granicznych menhirów stabilizujących geografię oraz odpychających magię Czarnych.

Oktocentaur - potwór Czarnych przybierający kształt podobny do konia, którego głowę zastępuje wiecheć macek jak u ośmiornicy.

P




Patriosfera - całokształt strefy ochronnej Polski, tworzony przez feng shui wojenne, system menhirów granicznych, lasy, kościoły, symbole i modlitwy, stale podtrzymywanej przez codzienne życie mieszkańców.

Picassak - potwór Czarnych będący zlepkiem istot żywych oraz machin.

Płanetniki - wykorzystywane przez armię łagodne istoty z innego Planu, które sprowadzają deszcze ochronne.

Pole eskulapeutyczne – lecznicze pole magiczne utkane z nanokadabr.

Psychowojna - taktyka prowadzenia działań wojennych skupiona na ataku psychiki przeciwnika. Patrz: suicydalna bomba.

Pułapkoń - mina pułapkowa Czarnych, atakująca i przekształcająca w potwora tego, kto się na nią nadzieje.

R




S




Soggoth - potwór powstały z człowieka przekształconego magią Czarnych.

Suicydalna bomba - pocisk jegierski wystrzelony na dużą odległość, który spadając i eksplodując w pobliżu ludzi wywołuje u nich natychmiastową ciężką depresję i chęć samobójstwa.

T




U




W




Wandal - wyznawca balrogów i jegrów, najczęściej odpowiednik idioty-satanisty sprzed Zaćmienia. Wandale niekiedy udają się na Zachód, będąc dla balrogów źródłem cennych informacji o ludziach i ich mentalności. Zwalczaniem wandali zajmują się służby wywiadu.

Widusłych – potoczna nazwa prostego czasu zwiadowczego.

X




Y




Z




Zakon Łabędzia - elitarna formacja elfich katów.

Złowady – bardzo małe enpisy Czarnych, występujące pod postacią roju
owadów. Najczęściej skutecznie wydziobywane przez przeczarowane polskie ptaki.

Zmora – enpis bojowy Czarnych.

Znalezieńcy (wsch. bezprizorni) – byli niewolnicy Czarnych uratowani ze stref w pobliżu Zony, a także odnalezieni we Mgle. Często zasiedlają nowo odzyskane obszary lub wcielani są do wojska. Znalezieni we Mgle nazywani są bezprizornymi.

Zona - obszar około 100 km na zachód od niegdysiejszej Odry, będący pasem ziemi niczyjej o niestabilnej geografii.

 
Słowniczek pojęć
Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry 
Strona 1 z 1

Skocz do: