W czasie zmagań z MG lub w czasie prywatnych rozgrywek (jeśli wynik nie został ustalony wcześniej) walkę możemy poprowadzić na dwa sposoby:
1) Znany i lubiany
storytelling (czyli zwyczajnie opisujemy zamierzenia/ciosy/uniki naszej postaci i to Mistrz Gry lub inny gracz decyduje, czy akcja została zakończona pozytywnie lub negatywnie i z jakim skutkiem).
2) Równie znany i lubiany
system rzutu kością.
Na CH rzucamy kością K20 w
tym temacie. Każdy MG może indywidualnie dopasować daną ilość oczek do powodzenia lub porażki - lecz nie może ona stanowić więcej niż 50% oczek, czyli w tym przypadku 10.
Przedstawiamy szablon uniwersalny:
1-7 oczek (pełne niepowodzenie)
8-13 (niepowodzenie z pozytywnym aspektem)
14-17 (powodzenie częściowe)
18-20 (pełne powodzenie)
Powyższy dotyczy rozgrywek z MG jak i tych prywatnych między graczami - za porozumieniem obu stron mogą nastąpić modyfikacje, lecz wówczas należy umieścić je w poście rozpoczynającym walkę. W przypadku prowadzenia walki Mistrz Gry nie powinien (choć ma do tego prawo) umieszczać w najniższych oczkach śmierci postaci. Dlaczego? Fakt, w życiu różnie bywa, ale nie zależy nam aż tak na uśmiercaniu postaci naszych graczy.
Mistrz Gry może również określić (choć wcale nie musi) z jakiej dziedziny jest dany rzut (zręczność, siła, szczęście, itd.) i dodać bądź odjąć określoną przed walką ilość oczek na podstawie umiejętności, charakteru i historii postaci. Nie jest to jednak czynnik niezbędny.